Artykuły
Data publikacji 11.04.2018

Ważne czynniki i elementy skutecznego instruktażu dla pacjentów ortodontycznych

Ilustracja: Ważne czynniki i elementy skutecznego instruktażu dla pacjentów ortodontycznych

Postępowanie instruktażowe dla pacjentów ortodontycznych uzależnione jest od takich czynników, jak:

  • stosowana metoda leczenia,
  • rodzaj aparatu,
  • wiek pacjenta
  • zdolności manualne pacjenta.

Należy również pamiętać, że oddzielnym elementem, mającym ogromny wpływ na poprawność i efektywność instruktażu, jest tzw. „compliance”, czyli zrozumienie i poznanie oczekiwań pacjenta względem leczenia. Świadomość pacjentów w zakresie długiego okresu leczenia może nasilać emocje, w tym obawy i lęki związane z samym leczeniem. Istotną kwestią jest więc wyeliminowanie ewentualnych problemów i niedogodności związanych z użytkowaniem aparatu ortodontycznego.

Elementy instruktażu:

  • ocena stanu jamy ustnej pacjenta,
  • motywacja,
  • zapoznanie pacjenta z budową i elementami aparatu (w korelacji z odpowiednim etapem leczenia),
  • edukacja pacjenta w zakresie higieny jamy ustnej,
  • edukacja pacjenta w zakresie higieny aparatu ortodontycznego,
  • zapoznanie pacjenta ze środkami wspomagającymi pielęgnację, np. pasty, szczoteczki, płukanki itp.,
  • dobór odpowiedniej diety oraz wytyczne dotyczące zmiany nawyków żywieniowych,
  • zalecenia dodatkowe, np. profesjonalny skaling, piaskowanie, fluoryzacja itp.,
  • kontrola postępów – Re-cool.
dypl. hig. stom. Agnieszka Nowak,
www.altermedia.com.pl
Przeczytaj
Data publikacji 11.04.2018

Zwycięskie umiejętności higienistek

Ilustracja: Zwycięskie umiejętności higienistek

Diametralna różnica

Obserwując funkcjonowanie różnych gabinetów można zacząć zastanawiać się, dlaczego tak jest, że w tej samej praktyce stomatologicznej higienistki mają różny wskaźnik powrotów pacjentów na wizyty kontrolne? Bywa, ze jedne z Pań mają 70-80%, a inne zaledwie 40-50% lub mniej. Jak to jest, że w różnych praktykach, gabinet higieny ma 2 higienistki na etacie, a w drugim ledwo zdobywa się 1 pacjenta tygodniowo na zabieg higienizacji?

Najlepsze higienistki

Najlepsze higienistki wyróżniają się umiejętnościami, które decydują o sukcesie gabinetu higieny. Tak jak różni fryzjerzy tak różne higienistki mają inny „styl” komunikacji z pacjentem. Dobra wiadomość jest taka, że absolutnie każda higienistka może osiągnąć wskaźnik wizyt kontrolnych na poziomie 80% i więcej! Dzięki temu praktyka, w której pracujesz, jako higienistka zwiększy swoje obroty, i Ty – szczególnie, jeśli masz procent od wykonanych zabiegów – jesteś w stanie zarabiać bardzo godziwe pieniądze. Wszystko zależy od Twojego zaangażowania i wiedzy.

Musisz wiedzieć, że Twoja praca to nie tylko „czyszczenie zębów”! Jeśli zdecydowałaś się być higienistką to masz w sobie moc zmieniania ludzi i ich nawyków – masz zadanie odkrywania w pacjentach tego, czego oni sami w sobie jeszcze nie odkryli – patrzysz na nich jak na nieoszlifowane diamenty i tworzysz z nich dzieła sztuki.

Walka przekonań

Jak często słyszałaś, że kamień nazębny bierze się z wody, słabe zęby są uwarunkowane genetycznie, a ciąża jest równoznaczna z pojawieniem się próchnicy? Pacjenci wierzą w prawdziwość swoich niepopartych niczym przekonań.

Twój cel to poznać sabotujące przekonania pacjenta, dać im wiedzę i umiejętności jak dbać o stan zębów lepiej i skuteczniej. Poprzez ćwiczenia i instruktaż pomagasz im zdobyć nawyki, których do tej pory nie mieli. Dzięki Tobie Twój pacjent zastępuje stare przekonania nowymi i bardziej skutecznymi strategiami myślenia pomagającymi zachować zdrowie jamy ustnej.

Praca z pacjentem na poziomie jego przekonań jest jak gotowanie. Ktoś przynosi Ci produkty, a Ty mając odpowiedni przepis potrafisz tak połączyć składniki, by powstało danie, które ma niebiański smak. Tak jak w każdym procesie gotowania musisz wiedzieć, co robić krok po kroku by uzyskać najlepszy smak. Potrzebujesz sprawdzonych metod, a do najlepszych strategii dochodzi się czasem latami, dlatego potrzebujesz dobrego źródła swojej wiedzy.

Model Twojej wizyty

Co robią higienistki, których wskaźnik wizyt kontrolnych wynosi 80%? Wszystkie łączy z góry zaplanowany i przemyślany schemat wizyty pacjenta w gabinecie, gdzie rozmowa stanowi najbardziej istotną część.

Jeśli masz sprawdzony i skuteczny schemat wizyty powoli możesz zmieniać pacjenta. On przychodzi do Ciebie na skaling, piaskowanie i fluoryzacje a wychodzi, jako człowiek z innymi przekonaniami. Jeśli do tej pory skupiałaś się tylko na zabiegu to powinnaś zmienić priorytety i skoncentrować się na komunikacji z pacjentem

Wszystko w Twoich rękach

Są higienistki, które zarabiają 6-7 tys. netto Miesięcznie i takie praktyki stomatologiczne, które potrafią miesięcznie mieć 130-150 godz. higieny. Jeśli chcesz by Twoje wyniki były o wiele lepsze, jeśli zależy Ci na zwiększeniu zarobków, awansie powinnaś już dziś zadecydować, ze rozwiniesz dokładnie te umiejętności, które są kluczowe i w pełni opanowane przez osoby najskuteczniejsze w Twojej branży.

Uwierz w to ze Twoi pacjenci mogą się zmieniać, a oni uwierzą w sens tego, co mówisz. Wszystko zależy od Ciebie. Im bardziej skuteczna będziesz tym regularniej Twoi pacjenci będą do Ciebie przychodzić i polecać innym. Daj im wiedze, motywacje i sens utrzymania zdrowia jamy ustnej – to Twoje zadanie, bo jesteś higienistka, która ma bardzo ważna role do odegrania. Stwórz plan i zacznij działać. Do dzieła!

Ćwiczenie 1
Określ poziom swojej skuteczności. Na podstawie historii wizyt przelicz, jaki masz poziom powrotów na wizyty kontrolne? Wyznacz konkretny cel o ile zwiększy się ten poziom w ciągu najbliższego roku

Ćwiczenie 2
Zapisz model wizyty, którą przeprowadzasz z pacjentem. Punkt po punkcie wymień kolejne kroki wizyty pacjenta. Podziel się tym modelem z innymi higienistkami i wymień się opiniami nt. tego, co możesz jeszcze poprawić.

Ćwiczenia 3
Wymień 1 rzecz, którą będziesz ćwiczyła podczas swoich wizyt (zabieg, komunikacja z pacjentem, fotografowanie podczas zabiegu). Postanów, że najbliższe pół roku spędzisz na rozwijaniu właśnie tej jednej umiejętności.

K.Kuczewski Przeczytaj
Data publikacji 02.04.2018

Higiena aparatów stałych grubołukowych - czyszczenie płyty akrylowej

Ilustracja: Higiena aparatów stałych grubołukowych - czyszczenie płyty akrylowej

Dbałość o higienę przy aparatach stałych grubołukowych

Brak higieny jamy ustnej oraz odpowiedniej pielęgnacji aparatów grubołukowych to częste przyczyny stanów zapalnych i podrażnień śluzówki. Elementy metalowe, jak sprężyny, śruby oraz płyta akrylowa, stwarzają dogodne warunki do zalegania resztek pokarmowych. Ulegają one procesowi fermentacji i gnicia, powodując rozwój drobnoustrojów chorobotwórczych.

Co irytuje pacjenta?

Jednym z najbardziej irytujących pacjenta skutków ubocznych noszenia aparatu jest zaleganie pod płytą akrylową (pomiędzy aparatem a podniebieniem) małych drobinek pożywienia. Dlatego podczas leczenia warto unikać produktów drobnoziarnistych, jak: mak, bakalie, sezam, owoców z drobnymi pestkami (jagody, truskawki), kawy i innych niefiltrowanych napojów itp.

Jak mu pomóc? Czyszczenie płyty akrylowej

Dostępną powierzchnię płyty akrylowej można oczyścić tradycyjną szczoteczką. Istotne jest zaprezentowanie pacjentowi zastosowanie nitki dentystycznej przy czyszczeniu powierzchni pod płytą akrylową. Nieczystości tkwiące pod płytą akrylu należy usunąć posługując się nicią dentystyczną w następujący sposób:

  • żyłkowy koniec nici należy wprowadzić delikatnie pod płytę akrylową aparatu,
  • następnie należy rozpocząć delikatne oczyszczanie puszystą częścią nitki. Na „mikrowłoski” można nałożyć preparat chlorheksydynowy.

W ten łatwy i szybki sposób możemy ułatwić i umilić pacjentowi noszenie tego typu aparatu.

dypl. hig. stom. Agnieszka Nowak,
www.altermedia.com.pl
Przeczytaj
Data publikacji 09.03.2018

Skutki bagatelizowania zasad higieny podczas leczenia

Ilustracja: Skutki bagatelizowania zasad higieny podczas leczenia ortodontycznego

Skutki niedostatecznej higieny jamy ustnej przy aparacie ortodontycznym, nieprawidlowe uzytkowanie oraz bledy dietetyczne prowadza do wielu powiklan. Znajomosc problematyki postepowania zapobiegawczego ulatwi nam przeprowadzenie efektywnej edukacji, zwlaszcza ze nie kazdy pacjent zdaje sobie sprawe z powagi problemu badz nawet nie dopuszcza mozliwosci jego wystapienia.

Poniżej przedstawiono skrótowy opis najczestszych powiklan.

Odwapnienia – u pacjentów z aparatem stalym powstaja na ogól na powierzchni zebów, w okolicach pomiedzy zamkiem a dziaslem; nie sa spowodowane samym aparatem, ale zalegajaca plytka bakteryjna.

Próchnica zebów – przyczyna pojawienia sie próchnicy sa cztery czynniki: bakterie (drobnoustroje), weglowodany, podatnosc zeba oraz czas.

Choroby przyzebia, obrzeki (periodontopatie) – problemy z przyzebiem moga pojawic sie na kazdym etapie leczenia ortodontycznego, powoduje je zwykle niedostateczna higiena jamy ustnej. Najczestszym powiklaniem jest zapalenie dziasla (obrzek i krwawienie), które ustepuje po wdrozeniu prawidlowej higieny.

Stomatopatie – to zmiany chorobowe na blonie sluzowej powstale w wyniku urazów mechanicznych, infekcji grzybiczych lub bakteryjnych. W przypadku pacjentów ortodontycznych urazy mechaniczne najczesciej spowodowane sa uzytkowaniem aparatu. Moze dojsc do: przerostów dziasel, odlezyn blony sluzowej, dziasel, warg, policzków i jezyka.

Halitoza – to nieprzyjemny zapach z ust. W wiekszosci przypadków jego przyczyna jest rozklad substancji organicznych, takich jak: nieusuniete resztki pokarmowe, martwe komórki nablonka i skladniki sliny, przez bakterie Gram-ujemne, znajdujace sie w jamie ustnej.

Anna Kędzierska,
psycholog i trenerka umiejętności psychospołecznych
Przeczytaj